Преподобный Пимен Великий родился около 340 г. в Египте. С двумя своими братьями Анувием и Паисием он ушел в один из египетских монастырей, где все трое приняли иноческий постриг. Братья настолько были строгими подвижниками, что, когда их мать пришла в монастырь, чтобы повидать детей, они не вышли к ней из своих келлий. Мать долго стояла и плакала. Тогда преподобный Пимен сказал ей через закрытую дверь келлии: «Если ты перенесешь временную разлуку с нами, то в будущей жизни будешь видеть нас, так мы надеемся на человеколюбие Божие!» Мать смирилась и возвратилась домой.

Слава о подвигах и добродетелях преподобного Пимена распространилась по всей стране. Однажды правитель области пожелал видеть его. Преподобный Пимен, избегая славы, рассудил: «Если вельможи станут приходить ко мне и почитать, тогда и многие люди из народа начнут приходить ко мне и мешать моему безмолвию, и я лишусь благодати смирения, которую приобрел при помощи Божией». И передал он с посланным отказ.

Для многих иноков преподобный Пимен был духовным наставником и руководителем. Они записывали его ответы для назидания себя и других.

Один инок спросил: «Следует ли покрыть молчанием грех согрешившего брата, если случится увидеть его?» Старец отвечал: «Если мы скроем грехи братьев, то и Бог скроет наши грехи, и если ты увидишь согрешающего брата, не верь своим глазам и знай, что твои грехи подобны бревну, а грехи брата твоего подобны сучку, и тогда никогда не будешь приходить в смущение и соблазн».

Другой инок обратился к преподобному, сказав: «Я тяжко согрешил и хочу провести в покаянии три года. Достаточен ли такой срок?» Старец отвечал: «Этого много». Инок продолжал спрашивать, какой срок покаяния преподобный сочтет для него нужным – год или сорок дней? Старец сказал: «Я думаю, что если человек от всего сердца покается и положит твердое намерение более не возвращаться ко греху, то Бог примет и его трехдневное покаяние».

На вопрос, как избавиться от навязчивых злых мыслей, старец ответил: «Если человек имеет по одну сторону себя огонь, а по другую сосуд с водой, то, когда загорится от огня, берет из сосуда воду и гасит огонь. Подобно этому злые помыслы, внушаемые врагом нашего спасения, могут, словно искра, разжечь в человеке греховные пожелания. Надо тушить эти искры водой, то есть молитвой и устремлением души к Богу».

Преподобный Пимен был суровым постником и не принимал пищи по неделе и более. Однако другим он советовал есть каждый день, но без пресыщения. Про одного инока, разрешавшего себе принимать пищу только на седьмой день и гневавшегося на брата, преподобный сказал: «Научился поститься по шесть дней, а от гнева не может воздержаться и один день». На вопрос, что лучше – говорить или молчать, старец сказал: «Кто говорит Бога ради – хорошо делает, и кто молчит Бога ради – тоже хорошо поступает». И еще: «Бывает, что человек кажется молчащим, но если сердце его осуждает других, то он говорит всегда. И есть такие, которые весь день говорят языком, но внутри себя соблюдают молчание, потому что не осуждают никого».

Преподобный говорил: «Человеку необходимо соблюдать три главных правила: бояться Бога, часто молиться и делать добро людям». «Злоба никогда не уничтожит злобы. Если кто тебе сделал зло, сделай ему добро, и твое добро победит его злобу».

Однажды, когда преподобный с учениками пришел в египетскую пустыню (так как имел обыкновение переходить с места на место, чтобы избежать славы от людей), ему стало известно, что живший там старец недоволен его приходом и завидует ему. Чтобы победить злобу отшельника, преподобный отправился к нему с братьями, захватив с собой пищи для угощения. Старец отказался выйти к ним. Тогда преподобный Пимен сказал: «Мы не уйдем отсюда, пока не сподобимся видеть и поклониться святому старцу», – и остался стоять на солнечном зное у дверей его келлии. Видя такое терпение и незлобие преподобного Пимена, старец принял его с любовью и сказал: «Справедливо, что я слышал о вас, но вижу в вас добрые дела во сто раз большие». Так умел преподобный Пимен угашать злобу и подавал собою пример другим.

Он имел такое великое смирение, что часто со вздохом говорил: «Я буду брошен на то место, куда будет брошен сатана!»

Однажды к преподобному пришел инок издалека, чтобы послушать его наставление. Он начал говорить о возвышенном и труднопостигаемом. Преподобный отвернулся от него и молчал. Изумленному иноку объяснили, что преподобный не любит разговоров о возвышенных предметах. Тогда инок стал спрашивать его о борьбе с душевными страстями. Святой обратился к нему с радостным лицом: «Вот теперь ты хорошо сказал, и я стану тебе отвечать», – и долго поучал, как следует бороться со страстями и побеждать их.

Преподобный Пимен скончался в возрасте 110 лет, около 450 года. Вскоре же по кончине он был признан святым угодником Божиим и получил наименование Великий – в знак великого смиренномудрия, скромности, правдивости и самоотверженного служения Богу.

О чем молиться Пимену Великому

Молясь преподобному Пимену Великому, люди просят о смирении, укрощении страстей, гордыни, о прекращении вражды, ссор, распрей в кругу общения и в семье. Просят мудрости и душевных сил, чтобы простить оступившихся, чтобы как можно скорее прекратить споры и раздор, о снисхождении к окружающим и о более строгом отношении к собственной жизни.

Тропарь преподобного Пимена Великого, глас 8:

Слез твои́х тече́ньми пусты́ни безпло́дное возде́лал еси́,/ и и́же из глубины́ воздыха́ньми во сто трудо́в уплодоно́сил еси,/ и был еси́ свети́льник вселе́нней, сия́я чудесы́, Пимене, о́тче наш,// моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.

Кондак преподобного Пимена Великого, глас 4:

Све́тлых по́двиг твои́х, преподо́бне о́тче,/ наста́ днесь свята́я па́мять твоя́,/ ду́ши благочести́вых веселя́щи,/ Пи́мене богому́дре,// о́тче наш преподо́бне.

Молитва Пимену Великому

О дивный угодниче, преподобне отче наш Пимене, недоумеем мы, грешнии, по долгу восхвалити тя. Был бо еси монахов образ, исцелений податель, пустыни житель, безмолвия рачитель, страстей искоренитель и всякия добродетели учитель. Сего ради умильно к тебе припадаем и смиренно просим: от сокровищницы твоея подаждь и нашему убожеству. Смирением твоим нашу гордыню низложи; безстрастием наши страсти попали; бодрствованием дух лености от нас отжени; слезными токи наше нечувствие пробуди; бдением от нерадения нас возстави; молитвами в нас пламень молитвы возжги; любовию нас братолюбны сотвори; подаждь же нам дух кротости и смирения, дух чистоты и благочестия; от страстей убо нас свободи и ко истинному покаянию приведи. Ты бо во уме твоем непрестанно имел еси на Кресте распятаго за нас Сына Божия. Того сладчайшее Имя во уме и сердце непрестанно имети и нам, окаянным, подаждь, да любовию Тому горяще и грехи наша помышляюще, страшный оный День судный сретити уготовимся и в Царствие Небесное внити с тобою и всеми святыми сподобимся, славяще Отца и Сына и Святаго Духа во веки веков. Аминь.

Канон святому преподобному Пимену Великому

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Пои́м Го́сподеви, прове́дшему лю́ди Своя́ сквозе́ Чермно́е мо́ре, я́ко Еди́н сла́вно просла́вися.

Теплото́ю Уте́шителя, о́тче, согрева́емо се́рдце твое́, ле́д де́монский и страсте́й зи́му разруши́.

У́глем боже́ственнаго стра́ха опали́в страсте́й ве́щь, бы́л еси́ разсужде́ния свети́льник, безстра́стие же, блаже́нне, о́гненно.

Нося́ на ра́ме, о́тче, кре́ст тво́й, после́довал еси́ Зову́щему любо́вию и свети́льник мона́хов бы́л еси́.

Богоро́дичен: Всего́ мя́ спаса́ет Сло́во Пребоже́ственное, бла́гостию восхоте́в из чре́ва Твоего́ воплоти́тися, Чи́стая Ма́ти Де́во.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Ты́ еси́ утвержде́ние притека́ющих к Тебе́, Го́споди, Ты́ еси́ Све́т омраче́нных, и пое́т Тя́ ду́х мо́й.

Стоя́нию всено́щному твоему́ удиви́шася а́нгели, и́бо те́х име́л еси́ споспе́шников и́же к Бо́гу в моли́твах.

Слепоту́ оттря́сл еси́ страсте́й от ума́ твоего́ оче́с, те́мже прозира́л еси́ чи́сто Неви́димаго.

Я́ко млеко́м воздержа́ния воспита́вся, Пи́мене преподо́бне, на высоту́ доброде́телей возвы́сился еси́ в соверше́нное безстра́стие.

Богоро́дичен: Име́я Тя́ Помо́щницу, враго́в стремле́ния, Чи́стая, не убою́ся: име́я Тя́ Предста́тельницу, те́х побежда́ю полки́.

Седа́лен, гла́с 3.

Пасо́мь от Го́спода, Сего́ овча́ яви́лся еси́ кро́тко, сопроти́вныя, блаже́нне, во́лки побежда́я, и сконча́в боже́ственный по́двиг тво́й, в небе́сную огра́ду всели́лся еси́, о́тче преподо́бне. Христа́ Бо́га приле́жно моли́, дарова́ти на́м ве́лию ми́лость.

Богоро́дичен: Боже́ственнаго естества́ не отлу́чся, пло́ть бы́в во чре́ве Твое́м, но Бо́г вочелове́чся и пребы́сть, И́же по рождестве́ Ма́терь Тя́ Де́ву, я́ко пре́жде рождества́, сохрани́в Всенепоро́чну, еди́н Госпо́дь. Того́ приле́жно моли́, дарова́ти на́м ве́лию ми́лость.

Крестобогоро́дичен: Нескве́рная А́гница Сло́ва, Нетле́нная Де́ва Ма́ти, на Кресте́ зря́щи пове́шена из Нея́ без боле́зни Прозя́бшаго, ма́терски подо́бно рыда́ющи, вопия́ше: увы́ Мне́, Ча́до Мое́, ка́ко стра́ждеши во́лею, хотя́ изба́вити от страсте́й безче́стия челове́ка?

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.

Нескве́рное зерца́ло, уте́шительную зарю́ прие́м, богоно́се, бы́л еси́ и прия́телище боже́ственных восхожде́ний.

Напая́емо дре́во слеза́ми яви́лся еси́, о́тче, высокора́слено, воздержа́нием удобря́емо и плоды́ боже́ственными направля́емо.

Возде́лал еси́ ни́ву твоего́ ума́ боле́зньми воздержа́ния, доброде́телей кла́с многопло́ден и чуде́с благода́ть разплоди́л еси́.

Богоро́дичен: Де́вства сосу́де и невмести́маго естества́ селе́ние, ду́шу мою́ просвети́ омраче́нную, Богоневе́сто.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: У́тренююще вопие́м Ти́: Го́споди, спаси́ ны, Ты́ бо еси́ Бо́г на́ш, ра́зве Тебе́, ино́го не ве́мы.

Ва́р поне́с, сла́вне, дневны́й, ра́дости сподо́бился еси́ Го́спода твоего́, преподо́бне.

Воздержа́ния удо́лий сладково́нен прозя́бл еси́ шипо́к, дыха́нии Бо́жия ра́зума благово́нствуя концы́.

Пе́рвее вельми́ хва́лящагося, о́тче, зми́я, к земли́ смири́л еси́, смире́нием огра́ждся.

Богоро́дичен: Де́ву по рождестве́ пое́м Тя́, Богоро́дице: Ты́ бо Бо́га Сло́ва пло́тию ми́ру родила́ еси́.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Ри́зу мне́ пода́ждь све́тлу, одея́йся све́том, я́ко ри́зою, Многоми́лостиве Христе́ Бо́же на́ш.

Умертви́в теле́сная стремле́ния мно́гими по́двиги, к жи́зни безсме́ртней отше́л еси́, Пи́мене досточу́дне.

Воздержа́ние при́сно, моли́тву и любо́вь нелицеме́рну стяжа́в, преподо́бне, нескве́рно Бо́жие яви́лся еси́ зерца́ло.

В пусты́нях непрохо́дных живы́й, страсте́й пусто́шных себе́ обнажи́л еси́ и граждани́н небе́сный бы́л еси́.

Богоро́дичен: Я́же еди́на сло́вом пло́тию Сло́во ро́ждши, изба́ви, мо́лимся, от сете́й вра́жиих ду́ши на́ша.

Конда́к, гла́с 4.

Све́тлых по́двиг твои́х, преподо́бне о́тче, наста́ дне́сь свята́я па́мять твоя́, ду́ши благочести́вых веселя́щи, Пи́мене богому́дре, о́тче на́ш преподо́бне.

И́кос:

Душетле́нныя сла́сти и молвы́ мирски́я вседу́шно возненави́дев и Христа́ возжела́в, кре́ст Его́ взе́м на свою́ ра́му, после́довал еси́ Ему́ неосла́бным жела́нием, и воздержа́нии подви́гся, невеще́ственно стяжа́л еси́ житие́, в посте́х, и слеза́х, и моли́твах непреста́нных. Те́мже и Спа́с тебе́ дарова́ Ца́рство небе́сное, сподо́бль незаходи́маго све́та и зари́ непристу́пныя, Пи́мене богому́дре, о́тче на́ш преподо́бне.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: О́троцы евре́йстии в пещи́ попра́ша пла́мень дерзнове́нно и на ро́су о́гнь преложи́ша, вопию́ще: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.

В боже́ственных упражня́яся виде́ниих, просвеща́яся невеще́ственными заря́ми, и дне́ сы́н и све́т су́щим во тме́ я́ко вои́стинну бы́л еси́, богоно́се, во ве́ки.

Взя́тся на высоту́ безстра́стия с пло́тию, а́нгелом подо́бяся, рая́ пи́щи бы́л еси́ насле́дник, взыва́я, блаже́нне: Бо́же, благослове́н еси́.

Сия́я заре́ю безстра́стия, омрачи́л еси́ де́монская искуше́ния и си́х мно́ги озлобле́ния изба́ви, вопию́щия, преподо́бне: Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Се́, Ю́же рече́ Де́ву Ду́хом вели́кий Иса́ия, во чре́ве Бо́га зача́т и ражда́ет, Ему́же пою́ще, зове́м: Бо́же, благослове́н еси́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Безнача́льнаго Царя́ сла́вы, Его́же трепе́щут небе́сныя си́лы, по́йте, свяще́нницы, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Недрема́нно душе́вную свещу́ еле́ем твои́х по́двиг соблю́д, вше́л еси́ с ра́достию в нетле́нен черто́г и живе́ши во ве́ки.

Не поколеба́ша души́ твоея́ столпа́ ве́тры нечи́стых духо́в: утверди́ бо ся на ка́мени ве́ры, всеблаже́нне богоно́се.

Злообра́зную страсте́й совле́кл еси́ ри́зу, обле́клся еси́, блаже́нне, в кра́сную оде́жду боже́ственнаго безстра́стия, Христу́ сца́рствуя.

Богоро́дичен: Я́ко честны́й и превознесе́нный престо́л су́щую Бо́га Вы́шняго, воспое́м, лю́дие, еди́ну по рождестве́ Де́ву сохра́ншуюся.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Устраши́ся вся́к слу́х неизрече́нна Бо́жия снизхожде́ния, я́ко Вы́шний во́лею сни́де да́же и до пло́ти, от деви́ческаго чре́ва бы́в Челове́к. Те́мже Пречи́стую Богоро́дицу, ве́рнии, велича́ем.

Заше́л еси́ у́бо, я́коже звезда́, от ми́ра, у Христа́ же возсия́л еси́, у́мнаго вои́стинну Пра́вды, всеблаже́нне, Со́лнца, и я́коже зарю́, ве́рным, твоя́ оста́вил еси́ светови́дныя доброде́тели, отъе́млющия ду́ш омраче́ние.

Честна́ пред Бо́гом твоя́ сме́рть, сла́вне, бы́сть: и́бо преподо́бно на земли́ пожи́л еси́, Сего́ повеле́ния и оправда́ния, Пи́мене, соблю́д невре́дна. Те́мже возсия́ я́ко пра́веднику тебе́ Све́т невече́рний.

Боже́ственными, о́тче, добро́тами наслажда́яся, и прича́стием обожа́емь, и вели́кому Све́ту просвеще́н ны́не предстоя́, и кра́йним жела́нием прибли́жился еси́ ясне́йше. Тя́ чту́щия, Пи́мене, и творя́щия твою́ па́мять помина́й.

Богоро́дичен: Уста́вила еси́ еди́на в жена́х кля́тву первозда́нных, Богоневе́сто, Неопи́саннаго пло́тию ро́ждши опису́ема, обнови́ла еси́ зако́ны естества́, Нескве́рная, разстоя́щия пе́рвее, пресла́вным хода́тайством Твои́м соедини́ла еси́.

Свети́лен.

А́нгельскаго жития́ жела́я, удали́лся еси́, Пи́мене, в пусты́ни, и стра́сти покори́л еси́ плотски́я, равноа́нгелен яви́лся еси́, о́тче на́ш богоно́се.

Богоро́дичен: Держа́вным Твои́м покро́вом от враго́в наве́та на́с, Чи́стая, Твоя́ рабы́, сохрани́ вся́ невре́дны: Тебе́ бо стяжа́хом еди́ну прибе́жище в ну́ждах.