В конец, в песнех о осмом, псалом Давиду, 6.

Господи, да не яростию Твоею обличиши мене, ниже гневом Твоим накажеши мене. Помилуй мя, Господи, яко немощен есмь, исцели мя, Господи, яко смятошася кости моя. И душа моя смятеся зело: и Ты, Господи, доколе? Обратися, Господи, избави душу мою: спаси мя ради милости Твоея. Яко несть в смерти поминаяй Тебе: во аде же кто исповестся Тебе? Утрудихся воздыханием моим, измыю на всяку нощь ложе мое, слезами моими постелю мою омочу. Смятеся от ярости око мое, обетшах во всех вразех моих. Отступите от мене, вси делающии беззаконие, яко услыша Господь глас плача моего: услыша Господь моление мое. Господь молитву мою прият. Да постыдятся и смятутся вси врази мои, да возвратятся и устыдятся зело вскоре.





Толкование Афанасия Великого


Пс.5:1. О наследствующем, псалом Давиду.


«Наследствующий» есть боголюбивая душа, или Церковь. Что же она наследует? – «Ихже око не виде, и ухо не слыша, и на сердце человеку не взыдоша» (1Кор.2:9). Молится же она, – и, чтобы ей быть услышанною, представляет свою правоту, и обличает лукавство противников.

Пс.5:2. Глаголы моя внуши...
Пс.5:3. Яко к Тебе помолюся.


В наслаждении мысленным светом буду молиться Тебе; потому и «надеюсь», что услышишь меня.

Пс.5:4. Заутра предстану Ти.


Великая похвала усердию – с самого ложа представать Богу и предварять солнце благодарением. Ибо так, говорит, буду взирать на Божественные и святые тайны Твои, уготованные Тобою любящим Тебя.

Пс.5:5. Яко Бог не хотяй беззакония, Ты еси.


Надеюсь, что буду услышан Тобою, потому что не делал я ничего ненавистного Тебе. А ненавистны Тебе беззаконие, лукавство, несправедливость, ложь, зависть, коварство.

Пс.5:6. Возненавидел еси вся делающыя беззаконие,
Пс.5:7. Погубиши вся глаголющыя лжу.


Делающими беззаконие наименовал тех, которые погрешают в образе жизни; и они ненавистны Богу. А отпадших от истины и иномыслящих назвал глаголющими лжу; и их погубит Бог. Примечай различие речений: «возненавидел еси» и «погубиши», – во-первых в том, что в речении «погубиши» выражается более худого, нежели в речении «возненавидел еси», и во-вторых в том, что один глагол поставлен в прошедшем, а другой в будущем времени. Под глаголющими лжу разумеет и тех, которые идолов и самих демонов именуют богами, и которые в идолах произносят лживые и неясные ответы и прорицания.

Мужа кровей и льстива гнушается Господь.


Ибо ненавидит и отвращается такового Бог.

Пс.5:8. Аз же множеством милости Твоея вниду в дом Твой,

– в небесный Иерусалим и матерь первородных.

Поклонюся ко храму святому Твоему, во страсе Твоем.


Храм Божий есть доблестное и святое состояние души, которого достигшие с дерзновением говорят: «Христос же, якоже Сын упокоевается в дому Своем, Егоже дом мы есмы» (Евр.3:6). Твоим наслаждаясь человеколюбием, говорит святая и чистая душа, и Твоею охраняемая десницей, приношу Тебе непрестанное поклонение в священном храме славы Твоей; потому что, всегда храня в себе страх Твой, никак не решусь отринуть его, по упованию на Твое человеколюбие.

Пс.5:9. Враг моих ради,


то есть, врагов духовных,

исправи пред Тобою путь мой.
Пс.5:10. Сердце их суетно,


то есть, сердце мудрых века сего, или и еретиков; ибо не знают они слова истины.

Гроб отверст гортань их, языки своими льщаху.

Умягчают они язык свой и изрыгают смертоносные учения.

Пс.5:11. Да отпадут от мыслей своих.

Ибо все эти умышления обратили против меня, противясь преспеянию моему по Богу.

По множеству нечестия их изрини я,

соделав их благочестивыми. Ибо те, которые гонят душу, творящую угодное Богу огорчают Бога, став явными богоборцами.

Пс.5:12. И вселишися в них.


Ибо придут и сам Он и Отец Его, и обитель у него сотворят (Ин.14:23).

И похвалятся о Тебе любящии имя Твое,
Пс.5:13. яко Ты благословиши праведника, Господи.


Поелику ущедряешь рабов Твоих благословением и промышлением Твоим; то посвятившие себя на то чтобы им быть любителями имени Твоего, под Твоею благопопечительностью возвысятся духом, поведая силу Твою. Так говорит и блаженный Павел: «хваляйся же, о Господе да хвалится» (2Кор.10:17).

Яко оружием благоволения венчал еси нас,

то есть, при конце за труды наши даруешь нам венец, ограждая нас им, как некиим оружием.