Озерянская икона написана на холсте, прикрепленном к доске, размером 0,4 x 0,34 метра. Фигуры Богоматери и Богомладенца выполнены в красных и голубых цветах, нимбы - желтые. Их головы венчают короны. Вверху иконы изображены облака.
Икона была обретена в конце XVI века. Крестьянин из с. Озерянки Харьковской губ. летом косил траву, и вдруг коса ударилась обо что-то острое, послышался человеческий стон. Косец наклонился и увидел у дерева свечу, горевшую пред образом Божией Матери. Икона, написанная на холсте, разре́залась на две половины. Крестьянин перенес образ в дом и поставил вместе с другими иконами. На следующее утро он обнаружил, что икона исчезла и вновь оказалась на прежнем месте. Разрезанные части соединились вместе так плотно, что от разреза остался едва заметный след. На месте явления иконы был построен храм, в который была перенесена икона, названная "Озерянской".
Через какое-то время недалеко от Озерян была построена церковь, а в начале XVIII века основан монастырь Озерянская пустынь. В 1787 году указом императрицы Екатерины II обитель упразднили, а святыня была перенесена на хранение сначала в Куряжский монастырь, а затем - в Харьковский Покровский.
С 1843 года был учрежден специальный крестный ход: образ дважды в год торжественно переносился с Куряжской обители в Покровскую и обратно. Эти два дня становились настоящим праздником для харьковчан. Даже была разработана особая церемония, по которой проводились шествия. В эти дни учебные и торговые заведения закрывались, организовывалась процессия во главе с высшим духовенством, а на всем пути следования крестного хода - все 16 километров - с обеих сторон дороги собирался народ.
В самом Харькове в честь иконы было построено два храма: на Холодной горе — в том месте, где монахи Куряжского монастыря передавали ее харьковскому духовенству, и в Покровском монастыре. Монахи Куряжской обители вели записи множества исцелений людей от иконы. Например, исцеление человека с засохшей рукой, исцеление человека с нерабочей ногой, исцеление бесноватой девицы, исцеление от болезней глаз, и т.д. Существует предание, что именно у Озерянской иконы по молитвам матери зрение вернулось будущему известному писателю Григорию Квитке-Основьяненко, который даже под влиянием чуда хотел принять монашество.
Наибольшее число чудесных исцелений было отмечено во время вспышек эпидемий холеры, которые возникали в Харькове в 1833, 1848 и 1871 годах. С Озерянским образом ходили от дома к дому, а люди молились об исцелении.
Подлинная икона не сохранилась: по некоторым данным, последний раз ее видели в 1941 году. Сохранилась святыня в трех списках XIX столетия. Один из них чудом обнаружен в 1990-е годы и ныне хранится в Харькове, в Озерянской церкви Покровского монастыря.
Сохранился целебный источник на месте обретения святыни, над ним возведен небольшой храм.
Помимо четырех Озерянских храмов в Харьковской области, несколько построено в других областях Украины и России.
Праздник в честь Озерянской иконы отмечается 12 ноября (30 октября) и в Неделю Антипасхи.
Тропарь Божией Матери
пред иконой Ее Озерянской, глас 3
Твоего предстательства уверение/ и милосердия Твоего явление/ икона Озерянская нам, Владычице, показася;/ пред неюже души наша в молитве изливаем/ и верою Тебе вопием:/ воззри, Милосердая, на люди Твоя,/ вся скорби наша и печали утоли,/ утешение благое в сердца наша низпосли/ и спасение вечное душам нашим, Пречистая, испроси.
Кондак Божией Матери
пред иконой Ее Озерянской, глас 5
Не отрини, о Милосердая Мати,/ слез и воздыханий наших,/ но прошения наша милостивно приимши,/ пред иконою Твоею молящихся людей веру укрепи,/ умилением сердца их исполни и крест земнаго жития носити им помози;/ елика бо хощеши, можеши.
Молитва ко Пресвятей Богородице
пред Ея иконой, именуемой «Озерянская».
О Преблагослове́нная Влады́чице на́ша Богоро́дице! К Тебе́, обре́тшей благода́ть пред Бо́гом, во е́же роди́ти ми́ру Спа́са ду́ш на́ших, с Ни́м же у Креста́ Его́ моли́твою за ми́р сраспина́вшаяся, и Ма́терию Све́та И́м пронарече́нная, припа́дающе, мо́лимся. При́зри, Всеми́лостивая, на на́с, Предве́чным Сове́том Пресвяты́я Тро́ицы, к благода́тному насле́дию жи́зни ве́чныя созда́нных, жа́лом же грехо́вным уя́звленных и сме́рти теле́сней и душе́вней пове́рженных су́щих, и я́коже святу́ю ико́ну Твою́ Озеря́нскую пречу́дне срасти́вши, все́м ве́рным исто́чник чуде́с от нея́ источи́ла еси́, си́це же и на́с, на Твою́, Богома́ти, ико́ну, благогове́йно взира́ющих, душе́вне и теле́сне исцели́, и немощно́е естество́ на́ше, сече́нием грехо́вным разсека́емое, па́ки с Бо́гом соедини́, и ча́дами Его́ Боже́ственныя любве́, си́лою и де́йствием Свята́го Ду́ха, на́с соде́лай. Сердца́ же на́ша, Всеми́лостивая, благода́тию Христо́вою раствори́, и во́лю на́шу ко исполне́нию за́поведей Бо́жиих спе́шну сотвори́, но́ги же на́ши на пу́ть ми́рен — И́стину Христо́ву напра́ви. И си́це, о Всеблага́я, все́ естество́ на́ше любо́вию к Бо́гу воспламени́. Влады́чице Пресвята́я, я́коже в тя́жком наше́ствии иноплеме́нник в преде́лы на́ша свято́ю ико́ною Твое́ю Озеря́нскою Правосла́вныя лю́ди укрепля́ла еси́, та́ко и ны́не зна́мением Ли́ка сего́ Пресвята́го па́ству Ха́рьковскую и все́х ве́рных ча́д страны́ на́шея в единомы́слии ве́ры утверди́, и от тлетво́рных раско́лов и ересе́й злочести́вых и ины́х бе́д сохрани́, Оте́честву же на́шему незы́блемаго ми́ра от Бо́га испроси́, и от все́х вра́г, мы́слящих на́м зла́я, на́с изба́ви. Ве́рных же Твои́х, пред свято́ю ико́ною Твое́ю припа́дающих и в ско́рбех Тебе́ моля́щихся, проше́ния испо́лни, и вся́, я́же ко спасе́нию потре́бная, все́м на́м да́руй. Убо́гия же сле́зы и воздыха́ния на́ша благоприя́тны пред Бо́гом сотвори́ и проще́ние грехо́в на́ших испроси́. И та́ко, Преблагослове́нная Ма́ти, воздви́гни на́с на благода́рственное Ти́ славосло́вие, и в по́двизе покая́ния на́с укрепля́ющи, неосужде́нных прича́стников Пречи́стаго Те́ла и Честны́я Кро́ве Го́спода на́шего Иису́са Христа́ по кончи́не жития́ на́шего бы́ти на́с ми́лостивно сподо́би. В ча́с же исхо́да на́шего моли́тву Ма́тернюю о на́с пред Бо́гом сотвори́, и бе́дныя ду́ши на́ша чрез мыта́рства лю́тыя, нача́ла и вла́сти тмы́, невозбра́нно в Ца́рствие Небе́сное, иде́же ми́р и ра́дость безконе́чная, приведи́, — во е́же в Це́ркви Небе́сней, Тобо́ю, Честне́йшею Херуви́м и Сла́внейшею без сравне́ния Серафи́м, укра́шенной, непреста́нно славосло́вити и воспева́ти сме́рти Победи́теля — А́гнца Бо́жия, взе́мшаго грехи́ ми́ра. Ему́ же, о Благода́тная, Тебе́ ра́ди, оса́нна и благодаре́ние, сла́ва, че́сть и поклоне́ние, со Безнача́льным Его́ Отце́м и со Пресвяты́м, Благи́м и Животворя́щим Ду́хом — Уте́шителем Святы́м, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Молитва иная
От суеты́ жите́йския возни́кше и ума́ своего́ по́мыслы во еди́но собра́вше, ко Твое́й, Богоро́дице, ико́не о́чи ду́ш и теле́с на́ших воздвиза́ем, и Тебе́ взыва́ем си́це: не оста́ви, Пречи́стая, на́с немощны́х во гресе́х на́ших растле́тися, не попусти́ зло́му де́мону ду́ши на́ша от Сы́на Твоего́ в де́бри страсте́й отгна́ти, но помози́ на́м Того́ за́поведи при́сно па́мятовати, да ниже́ блу́дным возбеше́нием себе́ предае́м, ниже́ дру́г дру́га зло́бою угрыза́ем, но я́коже дне́сь, святы́ни Твое́й предстоя́ще, о исправле́нии жития́ на́шего ре́вностию распаля́емся, та́ко и от хра́ма Твоего́ в до́ма своя́ отше́дше, сие́ до́брое наме́рение сохрани́ти потщи́мся. По си́х же и теле́сныя на́ша ну́жды утоли́, и го́рести Твое́ю моли́твою исцели́, Всепе́тая. Ве́мы, я́ко подоба́ше на́м па́че вся́ сия́ благоду́шне претерпева́ти и то́чию о терпе́нии в ско́рбех Го́спода проси́ти: но поне́же изнемога́ют в печа́лех ду́ши на́ша и по́мыслы уны́ния на́шу коле́блют ве́ру, сего́ ра́ди в сокруше́нии серде́ц к Тебе́ си́це взыва́ем: я́коже безчи́сленныя боля́щия страда́льцы исцели́ла еси́ и скорбя́щия уте́шила еси́, та́ко и на́с пред чудотво́рною Твое́ю ико́ною припа́дающих и в ско́рби Тебе́ моля́щихся услы́ши, и все́х проше́ния во благо́е испо́лни, боля́щим здра́вие, скорбя́щим утеше́ние подаю́щи, во вражде́ су́щим ми́р от Бо́га низпосыла́ющи, сомня́щимся же ве́ры утвержде́ние. Услы́ши гре́шныя рабы́ Твоя́, Пречи́стая, воздви́гни на́с на благода́рственное Ти́ славосло́вие, да умно́жится ве́ра люде́й Твои́х, да просла́вится в ни́х Твое́ заступле́ние, да та́ко Ца́рствие Сы́на Твоего́ посреди́ на́с утверди́тся. Ему́же подоба́ет вся́кая сла́ва, че́сть и поклоне́ние, со Безнача́льным Его́ Отце́м, и Пресвяты́м и Благи́м и Животворя́щим Ду́хом, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.